Thursday, August 24, 2006

ضحك ولعب وجد و........وبس

ده اول بوست اكتبه...كتير حيقولوا ايه البدايه الغم دي اول ما يقروا الموضوع وحينخدعوا من العنوان...وحيقولو صحيح.. البوست مش بيبان من عنوانه.........بس والله انا بقالي كام يوم الموضوع ده شاغل دماغي حتقولو موضوع ايه اخلصي بقي........الموضوع مالوش اسم او ممكن نسميه واخرتهاايه؟..... لانه عبارة عن مجموعة خواطر وحاجات حصلت اليومين اللي فاتو وبتحصل كل يوم ..وكل يوم بيعدي ضحك ولعب وجد وحب و....وبس ما بنحبش نشغل دماغنا بحاجة تانية واخرتها ايه؟...ما اهي اخرتها الحاجة برضه اللي ما بنحبش نفكر فيها...وحاسين انها بعيدة اوي كبير وصغير بيموت غني وفقير ....... اشمعني انت اللي مش حييجي عليك الدور.... .كل كام يوم اسمع عن حد مات ومش حشوفه تاني ياتري كان مستعد وياتري كان ايه اخر حاجة بيعملها قبل ما تيجي اللحظة الفاصلة وياتري دوري امتي....وحكون بعمل ايهياتري حموت وانا بسمع اغاني مثلا ولا حموت وانا بصلي ولا وانا نايمة او او او.........النهارده قربت بوست لزميل بلوجي وتاثرت جدا بكلامه عن والده ياريت تقروه احسن عشان تحسو انا عايزة اقول ايه.... هو كمان اللي شجعني اكتب اول بوست عن الموضوع ده.......... .من كام يوم كنت انا واخويا نازلين نشتري بدلة لزوم فرح بنت خالتي وكنا فرحانين جدا وكل اللي شاغل دماغي ساعتها الفستان والفرح ووووو........كل الحاجات بقي اللي بنفكر فيها لما نكون عندنا فرح......المهم واحنا في الطريق عدينا ع مقابر..اول ما عدينا عليها قلبي انقبض
ورغم ان الاتوبيس كان زحمة والناس صوتها عالي الا اني احسست باني لا اسمع احد واني اصبحت وحدي واحسست ان الدقيقة اللي استغرقها التوبيس وهو يعبر هذه المنطقة وكانها عمر.....واخذت عيناي تمران اللافتات المعلقة ع بوابات المدافن واقرا<مدفن الحاج ...> وبعده< مدفن المغفور له الحاج..> واخذت احس كاني اسمع اصوات هولاء الناس لا ما تقولوش ايه الخيال الواسع ده........انا قصدي ان انا تخيلتهم في حياتهم وكيف كان شبابهم ياتري مروا من نفس المكان قبل كده.. وياتري كانو يتخيلوا انه سيكون فيه نهايتهم ..........كل يوم الواحد بيبقي معاه وحواليه ناس كتير جدا وعلاقات كثيرة لكن انا لما عديت ع المقابر ما لقيتش حد حنبهم .......انت بتكون لوحدك ...وبعد ما الاتوبيس عدي من ع المكان ده لقيت الدنيا اتغيرت لقيت الحاجات اللي احنا متعودين عليها....الانوار والمحلات الكبيرة والعربيات والضوضاء والخناقات...........وكما هو الانسان لحظات ونسيت كل اللي حسيته من دقائق قليلة واندمجت في العالم الصاخب مرة اخري الا اني احسست انني تركت جزء مني اثنا ء عبورنا بجانب المدافن جزء من روحي المشتاقة لربها والتي مللت من هذا العالم هي لم تخلق لهذا العالم بل خلقت لشئ اخر ......وذهبنا لشراء البدلة ورجعنا البيت ونمت ليبدا يوم جديد ضحك ولعب وجد ..........وبس ........ وللحديث بقيه

5 comments:

Anonymous said...

نعم
ساعات بنحتاج نقف شوية
هدنة
ونتعظ
ونفكر تاني
ونتأمل
ونشوف العمر اللي بيجري
واليوم التاني اللي وراه
واللي وراه
واللي واللي
يا الله

انا هناااااااا وقفة- علي رأي محمد صبحي في وجهة نظر
:)

Go On...)))

عازفة الكمان said...

ايه يا بنتي التشاؤم ده معلش بس بجد كلامك اثر فيا قوي ......... آه صحيح مش عارفه اكلمك تليفونك مشغول ايه الحكايه؟

Captain L.J.Silver said...

awwwalan...3enwan el post gamed fe3lan "de7k we le3b we gad we ..bas" 3agabny bgd ....thaneyan b2a ana motashakker fe3lan 3la el kalam el 7elw elly 2olteeh 3an elpost beta3y we ana mabsoot enn e7sasy wesel le nas keteer fe3lan ......

P.S : elzameel el bloggy deeh beta3ty ana ; ppppppp

: ))))))))))))

الباشمهندزة said...

لنا هنا وقفات وشكرا ع تعليقكepitaphفعلا رشا :ده مش تشاوم بس كام لازم اتكلم وافضفض كابتن :شكرا ياكابتن اخجلتم تواضعنا اما بخصوص زميل بلوجي دي فانا ما خدتهاش من حد دي من بنات افكاري وانا مستعدة اقول الحق قدام القاضي البلوجي وعموما يا سيدي بلوجي بتاعك بلوجي بتاعي بلوجي بتاعنا كلنا

Adel said...

الحقيقة الوحيدة فالكون هي الموت ولدلك كلنا يخشاه او يخشى ان يتدكره فبالتالي نحاول جاهدين الانغماس في الحياة بحلوها ومرها ولكن عندما نتدكره ننقلب راسا على عقب ودون ان نشعر نحاول الهروب منه اتدرين لما ؟؟؟
لاننا واثقون من انه حق ونحن لسنا على حق......
اللهم عاملنا برحمتك وادخلنا بها جنتك ولا تعاملنا بعدلك فنحن جميعا مقصروووووووووون